Bananataart met healthy chocolade frosting

12810284_10208357715237546_2004922111_o

Tijdens het zoeken naar een gezonde frosting/glazuur op het internet kwam ik maar niet het perfecte recept tegen. Veel waren ook niet echt gezond. Wel kwam ik tijdens het zoeken op een idee, het is zo simpel dat je voor de frosting maar 2 ingrediënten nodig hebt. En eerlijk gezegd is dat het lekkerste onderdeel van de taart! Verder had ik nog twee bananen in huis liggen die rijper dan rijp waren dus ze schreeuwden naar me dat ze graag gebakken wilde worden. Daar heb ik naar geluisterd 🙂

Wat heb je nodig?

Voor de taart:

  • 250 gram meel (ik heb havermeel gebruikt)
  • 1 zakje bakpoeder
  • 200 ml plantaardige melk (ik heb amandelmelk gebruikt)
  • 2 theelepels kaneel
  • scheutje vanille aroma (optioneel)
  • 2 super rijpe bananen
  • 100 gram rozijnen

Voor de frosting:

  • 150 gram zachte dadels (ik gebruik medjoul dadels van Dirk)
  • 10 gram rauwe cacao poeder

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 170 graden. Doe de meel, bakpoeder, kaneel en rozijnen bij elkaar in een beslagkom. Mix de melk, vanille aroma en bananen in een blender tot een gladde smoothie. Als je geen blender hebt kun je de bananen ook gewoon prakken. Gooi de smoothie in de beslag kom en mix alles goed tot het een glad beslag is onder klontjes.

Leg een bakpapiertje onder in een springvorm en vet de randjes van de springvorm in. Giet het beslag in de springvorm en zet deze voor 30 minuten in de oven.

Terwijl de taart in de oven staat maak je de frosting. Laat de dadels even weken in een schaaltje water zodat ze makkelijker te pureren zijn. Weeg alvast in een ander schaaltje 10 gram rauwe cacaopoeder af. Pureer de dadels in een mixer, hier kun je als je dat lekker vind ook een beetje vanille aan toevoegen. Wanneer je geen mixer hebt zou je de dadels misschien ook met een vork kunnen pureren als ze lang genoeg geweekt zijn. Doe de dadelpuree bij de cacaopoeder in het schaaltje en roer het goed door elkaar.

Wanneer de taart uit de oven komt laat je hem even afkoelen en besmeer je hem met de chocolade frosting. Nu kun je de taart versieren met wat je lekker vindt! Ik heb aardbeien en kokos gebruikt. Snij de taart aan en geniet er van! Hij is ook heel lekker als hij nog een beetje warm is 🙂

12782094_10208357715397550_254376071_n

Eet smakelijk! Liefs Manouk

 

 

 

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Anne schreef:

    Ik ga deze zeker snel uitproberen, ziet er ook nog eens heel feestelijk uit!
    Ook wil ik even m’n bewondering uitspreken over je vooruitstrevendheid wat betreft veganisme in combinatie met sporten. Ik hoop dat meer fitgirls je voorbeeld volgen en alle kwark & kip links laten liggen 😉

    Like

    1. manoukmoves schreef:

      Hee leuk! Hij is heel lekker 🙂 laat je weten wat je er van vindt? Dat vind ik altijd leuk om te horen. En dankje voor het leuke compliment! 😀 ik hoop ook dat er veel volgen 😊

      Like

      1. carine schreef:

        mijn dochtertje lust gn dadels; ken je ev. een alternatief hiervoor? thx!

        Like

      2. manoukmoves schreef:

        Poeh goeie vraag ik ga er even over nadenken. Maar het smaakt niet naar dadels hoor!

        Like

  2. Susanne Verboom schreef:

    Wow wat briljant!

    Like

    1. manoukmoves schreef:

      Haha dankje probeer het eens 😊

      Like

      1. Susanne Verboom schreef:

        ga ik zeker doen!

        Like

  3. Daniëlle schreef:

    Zo ik heb er een in de oven zitten. Ben benieuwd! Heb het met 200 gr speltmeel en 50 gr kokosmeel gedaan. Ik ga de cacaofrosting bestrooien met walnoten. Helaas geen kokosrasp in huis anders ging dat er ook nog over! Hoe grote springvorm heb je gebruikt? Ik heb het in een cakevorm gedaan.

    Like

    1. manoukmoves schreef:

      Wauw klinkt lekker! Laat je me weten hoe je het vindt smaken? 😊 vind ik leuk om te horen. Ik weet de maat niet precies maar de meest standaard formaat springvorm? :p in een cakevorm moet ook prima kunnen volgens mij!

      Like

Geef een reactie

