Healthy appeltaart

Dit recept is een beetje een mix tussen de vet vrij taartbodem en de smoothie taart. Ik bedacht me dat ik zoiets ook wel een keer kon maken met appel. Aangezien ik nog helemaal geen appeltaart recept op mijn Blog heb staan. Hierbij het recept!

Ingrediënten; 

Voor de bodem;

– 300 gram meel (ik gebruik volkoren tarwe)

– half zakje bakpoeder

– 3 flinke theelepels koek&speculaas kruiden

– 30 gram kokosbloesem suiker

– 1 grote banaan (ongeveer 150gr zonder schil)

– 40 gram agave siroop

– 50 gram plantaardige melk

Voor de vulling;

– potje appelmoes zonder toegevoegde suiker 350gr  (zelfgemaakte is nog lekkerder)

– 2 appels

– 3 eetlepels arrowroot  (of ander bindmiddel) 

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180°. Doe de meel, bakpoeder, kokos suiker en kruiden in een beslagkom en roer goed door elkaar. Prak in een ander bakje de banaan en roer hier de agavesiroop en melk doorheen. Voeg dit natte goedje toe aan de droge ingrediënten en kneed dit goed door elkaar. Het moet een redelijk kleverige deegbal worden. 

Leg een bakpapiertje onder in de springvorm en vet de randjes van de springvorm goed in met olie. Druk nu de deegbal over de bodem van de springvorm, en maak opstaande randjes aan de taartbodem. Prik met een vork wat gaatjes in de bodem en zet hem vervolgens in het midden van de oven voor ongeveer 40 minuten. Als hij klaar is laat je hem goed afkoelen.

Terwijl de bodem in de oven staat begin je de appels  te schillen en in kleine blokjes te snijden. Doe de appelmoes in een pannetje en roer hier de stukjes appel doorheen. (Eigenlijk wilde ik zelf appelmoes maken, maar ik was iets te lui) Verhit de appelmoes goed tot hij begint te koken en de stukjes appel iets zachter zijn geworden. Roer hier vervolgens 3 eetlepels arrowroot doorheen. (In mijn vorige recepten gebruikte ik agar agar. Dit werkt ook prima hoor, alleen arrowroot verliest zijn kracht niet na een paar dagen) Blijf het op laag vuur goed door roeren tot je vindt dat het de juiste dikte heeft. 

Laat de vulling in het pannetje goed afkoelen voor dat je het in de bodem giet. Zorg dat de bodem ook goed is afgekoeld wanneer je de vulling er in doet. Laat hem vervolgens nog even in de koelkast verder opstijven. Strooi er nog lekker wat kaneel en kokosbloesem suiker overheen!

Eetsmakelijk! Liefs Manouk 

Geef een reactie

