Speculaas cake

Op het moment dat ik dit recept gemaakt heb, ben ik ziek.. Dus helaas proef ik niks. Maar volgens mijn vriend smaakt deze speculaas cake heel lekker, en is het recept de moeite waard om te delen! Dus bij dezen op aanraden van mijn vriend het recept 🙂
Ingrediënten;

– 250 meel naar keuze (ik gebruik spelt)

– 1 zakje bakpoeder

– 50 gram kokosbloesem suiker

– 1 flinke eetlepels koek&speculaas kruiden  (met een heuveltje erop)

– 3 bananen

– 150 gram medjoul dadels (ik koop ze bij de Dirk)

– 1 theelepel baksoda

– 1 theelepel appelazijn (of citroensap of azijn etc. Als het maar zuur is) 

– (optioneel) 3 gedroogde vijgen Of Witte amandelen

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 170 graden. Ontpit de dadels en leg ze in een schaaltje lauwwarm water te weken.

Doe het meel, de bakpoeder, de kokossuiker en de speculaaskruiden in een beslagkom.

Mix de bananen, dadels en 10 eetlepels van het water waarin de dadels hebben geweekt in de blender. Wanneer alles goed gepureerd is voeg je dit toe bij de rest van de ingrediënten in de beslagkom. Roer goed door elkaar. Er ontstaat een kleverig beslag. 

Mix in een apart schaaltje de baksoda en appelazijn. Dit gaat kort schuimen. Wanneer de baksoda is opgelost gooi je dit goedje bij je cakebeslag. De baksoda zorgt er voor dat de cake lekker luchtig wordt.  

Vet een cakeblik of springvorm in en giet het beslag erin. Snij de vijgen in kleine stukjes en strooi deze over de cake. Zet hem voor 40 minuten in de oven. Controleer met een saté prikker of hij gaar is, laat hem anders nog iets langer in de oven staan. Laat hem goed afkoelen!

Eetsmakelijk! Liefs Manouk ♡

Geef een reactie

