Waarom is kokosmeel zo awesome?

Zoals je misschien wel hebt gemerkt maak ik tegenwoordig bijna alles met kokosmeel. Terwijl ik normaal gesproken dingen bakte met volkoren tarwe of speltmeel (ook niks mis mee!).

In dit blogje wil ik toelichten waarom ik zo’n fan ben van kokosmeel en wat de gezondheidsvoordelen hier van zijn. 

Waarom ben ik overgestapt van tarwe/speltmeel naar kokosmeel?

De afgelopen jaren kreeg ik steeds meer last van mijn darmen (krampen en obstipatie). In het begin was het vooral onder stress / niet thuis zijn / geen rust in de ochtend hebben. Maar het werd steeds erger en vaker dat ik verstopt zat. Stimulerende medicijnen hielpen niet eens altijd. Ik ben naar de huisarts geweest en die schreef mij movicolon voor. Ik kon het niet accepteren dat ik voor altijd aan de movicolon vast zou zitten, dus ben ik naar de osteopaat gegaan. Zijn behandelingen hebben belachelijk goed geholpen!! Maar daar nastreven raadde hij aan om minder granen te gaan eten. Aangezien dit moeilijk is om te verteren, al helemaal als je al last van je darmen hebt. (En ik at echt veel granen! Brood, wraps, havermout etc. All day long). Dus ben ik gaan expirimenteren met graanvrije meel soorten. En kokosmeel is veruit mijn favoriet!

Wat vind ik zo lekker aan kokosmeel?

Voor als je denkt dat al je bak producten nu naar kokos gaan smaken.. Dit is niet zo! De kokos proef je vrijwel niet terug in bakproducten. Wel wordt het heel licht iets zoeter. Bijvoorbeeld waneer je banaanbrood bakt. Met bvb tarwemeel krijg je echt een banaanBROOD terwijl je met kokosmeel meer een banaanCAKE krijgt. Ook de structuur is heerlijk! Zolang je zorgt voor genoeg vocht in je beslag wordt het recept veel smeuïger dan met normaal meel. Echt heerlijk. Ook heb je veel minder meel nodig dan normaal meel in recepten.

Hoe gebruik je kokosmeel?

Het is even oefenen, en in het begint mislukt je baksel misschien. Maar wanneer je het door hebt is het het meer dan waard! Wanneer je in een recept 200 gram tarwemeel gebruikt kun je dit vervangen voor 70-100 gram kokosmeel. Het is dus veel zuiniger! Maar omdat kokosmeel ontzettend veel vocht kan opnemen heb je wel meer vloeistof nodig. Dus doe gerust wat extra vloeistof door je beslag. Wel heb je extra eieren nodig voor kokosmeel. In een recept met normaal meer waarbij je 2 eieren zou gebruiken, gebruik je er 4 met kokosmeel. Dus wil je normaal meel vervangen voor kokosmeel, dan gebruik je de helft minder aan meel, maar voeg je het dubbele aan eieren toe. Wanneer je gaat bakken met kokosmeel zal het beslag wel redelijk droog en stevig zijn. Maar wanneer het uit de oven komt smaakt het heerlijk! En het is ook super gezond!

Waarom is kokosmeel zo gezond?

Kokosmeel is goed voor het hart, tegen diabetes, obesitas en tegen een te hoog cholestorol. De glykemische index van producten daalt als er kokosnootmeel wordt in gedaan. En dan is er minder insuline nodig om het product te verteren. Waarschijnlijk komt dit door de enorme hoeveelheid vezels in kokosmeel die de suikers langer vasthouden en gelijkmatiger in het bloed komen. Ook is vezelrijke voeding goed voor mensen met diabetes mellitus type 2.

Kokosmeel is glutenvrij. Deze meelsoort kunnen mensen met coeliakie, prikkelbaredarmsyndroom, ziekte van Crohn of tarweintolerantie ook eten.

Je wordt niet dik van kokosmeel. Het type vet in kokos is namelijk laurinezuur. Dit soort vet kan direct worden omgezet als energie. En vertraagt de stofwisseling niet, zoals wel gebeurt bij ander soort vet. Sterker nog, het geeft je metabolisme een boost. Uit onderzoek blijkt dat het eten van gezonde vetten uit kokos je vetverbranding met 5% verhoogt. Ook verhoogt het je goede cholesterol.

Verder bevat kokosmeel veel eiwitten. Dit kan handig zijn voor mensen die veel sporten, krachttraining doen of wat willen afvallen.

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

