Gepofte bruine rijst koekjes

Al een aantal keren viel mijn oog op een grote zak gepofte bruine rijst in de supermarkt. Ik kocht het steeds niet omdat ik niet precies wist wat ik er mee moest doen. Toch heb ik gisteren een zak gekocht en heb ik er direct koekjes mee gebakken. 

Het voordeel van deze gepofte rijst is, dat het gemaakt is van bruine rijst. Het komt overeen met volkoren producten. Witte rijst komt dus overeen met witte meel producten (bijvoorbeeld witbrood).  In bruine rijst zitten dus meer vezels, je zit er langer vol van en het zorgt voor minder grote pieken in je bloedsuikerspiegel dan witte producten. 

Mijn zak gepofte bruine rijst heb ik gekocht van het merk Smaakt. Smaakt is te koop bij oa Jumbo en Albert heijn.

Ingrediënten voor ongeveer 12 koekjes;

– 50 gram gepofte bruine rijst 

– 100 gram gehakte cashewnoten 

– 80 gram pure pindakaas zonder toevoegingen

– 40 gram gesmolten kokosolie

– 1 ei

– snufje zout

– (optioneel: 25 gram kokosbloesem suiker)

Hoe maak je de koekjes? 

Verwarm de oven voor op 180°C.

Hak de noten in kleine stukjes en doe ze in een beslagkom samen met de gepofte rijst, pindakaas, ei, snufje zout en eventueel de kokosbloesem suiker. Smelt de kokosolie en voeg dit ook toe in de beslagkom. Roer alles goed door elkaar. 

Leg een velletje bakpapier op een bakplaat. Schep het beslag met 2 lepels op de bakplaat, zodat er ongeveer 12 koekjes op de bakplaat liggen. Zet de bakplaat voor 10-15 minuten in de oven tot ze goudbruin zijn. Hou ze een beetje in de gaten. 

Laat ze goed afkoelen en geniet er van! 

Eetsmakelijk! Liefs Manouk ♡

2 comments

Geef een reactie

