2 versies banaanbrood van kokosmeel! 1. pindakaas / 2. tahin

Vanwege mijn darmen heeft de osteopaat me aangeraden om minder granen te eten. Ik moet zeggen dat sinds ik bij de ostoepaat ben geweest, mijn darmen echt goed vooruit zijn gegaan.
Helaas bakte ik super veel recepten met meel van granen zoals spelt of tarwe. Vandaar dat ik nu ben gaan expirimenteren met amandelmeel en kokosmeel. Kokosmeel is een wat lastiger meel om mee te werken aangezien het niet 1 op 1 te vervangen is voor ander meel. Maar toch vind ik de smaak en structuur echt heel lekker. Plus de gezondheidsvoordelen zijn groot! Google maar eens 🙂

Anyway.. ik heb de laatste tijd verschillende soorten banaanbrood van kokosmeel gebakken. En hier komen de eerste 2 versies! De eerste is met pindakaas en de 2e is met tahin. In de volgende Blogpost zet ik nog 2 versies. 1 met cacao en 1 met geraspte kokos.

Versie 1. Pindakaas banaanbrood.

Ingrediënten;

– 3 geprakte bananen

– 4 eiwitten

– 100 gr pindakaas

– 1 zakje bakpoeder

– 100 gr kokosmeel

– 50 gr honing

– 200 ml amandelmelk

– (optioneel: handje noten)

– (optioneel: lepel kokosbloesem suiker)

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180°C. Mix in een beslagkom de kokosmeel en bakpoeder.

Prak in een andere kom de bananen. Voeg hier de eiwitten aan toe uit 4 eieren. Doe de honing en pindakaas in een kommetje en smelt het even in de magnetron zodat het wat vloeibaar der wordt, zo kun je het makkelijker door de banaan en eiwitten roeren. Roer de bananen, eiwitten, honing en pindakaas goed door elkaar en roer hier ook de amandelmelk doorheen.

Als je de natte ingrediënten goed heb gemixt roer je hier de droge ingrediënten  (kokosmeel en bakpoeder) doorheen. Eventueel kun je nog noten of rozijnen toevoegen aan het beslag. Vet een cakeblik in en giet hier het beslag in. Boven op de cake kun je een lepeltje kokosbloesem suiker strooien als je dat lekker vindt.

Zet de cake voor minimaal een uur in de oven. Controleer met een saté prikker of hij gaar is. Laat de cake volledig afkoelen voor je hem aansnijdt anders valt hij makkelijk uit elkaar.

Versie 2. Tahin banaanbrood. 

Precies hetzelfde als de pindakaas banaanbrood. Alleen dan vervang je de pindakaas voor tahin 😄

Eetsmakelijk! liefs Manouk ♡

Plaats een reactie