Uitgelicht: Tahin

on

30174091_10215518423570779_2074505843_o

Tahin. Voor wie het inmiddels nog niet weet; ik kan niet zonder tahin! Elke week eet ik bijna een pot tahin leeg. Het liefst gooi in het over alles heen. Man wat is dat lekker! In deze post vertel ik je graag wat meer over tahin, en waarom ik vind dat iedereen het moet gaan eten! 

Wat is tahin?

Tahin is gemaakt van sesamzaad. Alleen sesamzaad, dus geen verdere toevoegingen. De sesamzaadjes zijn gepureerd tot een vloeibare pasta die je makkelijk met een lepel overal overheen kan gieten.  Het heeft een lekkere noot/zaad achtige smaak. Tahin is oorspronkelijk een Arabisch product, maar sinds een lange tijd is het ook te koop in Nederland.

Gezond?

Tahin is, naast dat het heel erg lekker is, ook nog eens super gezond! Tahin bevat tal van vitaminen en mineralen die mega goed voor je zijn. Sommige macro nutriënten in tahin zijn wel tien keer zo veel in tahin in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Tahin bevat onder andere: mineralen zoals calium, calcium, natrium, magnesium, fosfor, ijzer, koper en zink. En Vitaminen zoals vitamine B2, B6, B11 en B12. Daarnaast bevat het sterke antioxidanten en essentiële aminozuren (omega-3 en omega-6). Naast gezonde vetten bevat tahin veel vezels (ongeveer 10gram per 100gram) en eiwitten (ongeveer 25 per 100 gram).

Effecten van tahin voor het lichaam.

Tahin zou een positieve werking hebben op verschillende ziektes. Zo verlaagt tahin je slechte LDL cholesterol door de aanwezigheid van gezonde vetten. Maar ook door de aanwezigheid van de stoffen; lignanen, sesamine en sesamol. Deze hebben bewezen een positief effect op je slechte cholesterol.

De grote hoeveelheid magnesium die in tahin zit heeft een positief effect op je botten. Magnesium speelt een rol bij de dichtheid van je botten. En het zorgt voor een verminderde kans op osteoporose.  En zo wordt er beweerd dat Tahin goed is voor nog veeeeeel meer dingen.

Hoe combineer je tahin?

Ik eet het vooral omdat ik het heel erg lekker vind. Tips hoe je tahin kunt combineren? Hier komt ie:

  • Salade. Zelf gebruik ik altijd een eetlepel tahin als dressing over mijn salade.
  • Op brood. Een geroosterde boterham met appelstroop/honing en wat tahin er overheen gedrizzled. Hier kun je ook super goed plakjes appel of banaan bij op de boterham doen!
  • Falafel. Eet je een broodje of wrap met falafel? Giet hier dan ook eens wat tahin overheen.
  • Koekjes. Op internet staan tal van recepten voor Tahin koekjes. Echt de moeite waard om ook eens te maken!
  • Houmous. Maak eens zelf houmous met tahin!
  • Dip: Gebruik het als dip voor stukjes groenten of fruit zoals appel of banaan. Of gebruik het als dipsaus voor je springrolls zoals ik doe 🙂30126457_10215518422490752_723106259_o

Wie gaat er een pot tahin aanschaffen? 😀

Liefs Manouk

Plaats een reactie